Zadania i uprawnienia Rady
Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Do wyłącznej właściwości Rady należy:
- Uchwalanie statutu gminy,
- Stanowienie o kierunkach działania burmistrza, przyjmowanie sprawozdań z jego działalności oraz ustalanie wynagrodzeń burmistrza,
- Powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek burmistrza,
- Uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie absolutorium burmistrzowi z tego tytułu,
- Uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- Uchwalanie programów gospodarczych,
- Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
- Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
- Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
- określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, do czasu określenia zasad burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,
- emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,
- zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez burmistrza w roku budżetowym,
- zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie prze radę gminy,
- tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
- określania zasad wnoszenia, cofania i nabywania udziałów i akcji przez burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
- ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez burmistrza w roku budżetowym.
10. Określanie wysokości sumy, do której burmistrz gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, (zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczegółowych oraz zadania przejęte od administracji rządowej w drodze porozumienia. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.)
12. Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku, przystępowanie do stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
13. Podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14. Nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
15. Stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji rady gminy.
16. Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
17. Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.
Rada kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.
Rada może odrębną uchwałą nadać honorowe obywatelstwo Gminy Barcin osobom szczególnie zasłużonym.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Tomasz Wrzesiński Data wytworzenia:
24 lis 2009
Osoba dodająca informacje
Emilia Janicka (Migracja danych BIP) Data publikacji:
07 sie 2018, godz. 15:06
Osoba aktualizująca informacje
Tomasz Wrzesiński Data aktualizacji:
15 cze 2020, godz. 14:27